Хонд поинт


Honda Point Disaster: vova_modelist

В принципе про аварию семи американских эсминцев возле берега Калифорнии в 1923ем году известно большинству любителей кораблей, но в основном все статьи на эту тему обычно сопровождаются фотографиями марочного размера, но недавно американские архивы выложили на серверы викимидии качественные фотографии сделанные на месте аварии. В продолжение темы про американские флэшдекеры решил вывесить эти фото.

Про аварию можно почитать тут (по английски). Краткое содержание - 8го Сентября 1923го года 14 эсминцев переходили из Сан Франциско в Сан Диего, недалеко от Санта Барбары в тумане из-за навигационной ошибки флагмана первые 7 эсминцев один за другим выскочили на скалы, а еще два просто сели на камни. Семь эсминцев на скалах были повреждены на столько что их там и оставили (их, мелкие, останки там и лежат до сих пор), а два на камнях смогли снять. Погибло 23 человека. Интересно что командиров эсминцев судили но наказания были очень легкими - с капитана флагмана сняли его выслугу, трем капитанам дали выговор, а еще четырех оправдали. Мне кажется что это на прямую связано с моим предыдущим постом про эсминцы в резерве - то что для любого другого флота (кроме пожалуй Английского) означало потерю очень большого процента всех эсминцев флота, для американцев не значило особо ничего так как во флоте США эсминцы шли практически сразу со стапеля в резерв. По этой-же причине скорее всего не были сделаны попытки спасти те корабли которые остались целыми - дешевле было взять корабли из резерва чем рисковать другими кораблями при спасательных операциях.

Все фото кликабельны

1. USS S. P. Lee (DD-310) и USS Nicholas (DD-311) на камнях не за долго после аварии, на горизонте спасательные корабли2. Небольшой gif показывающий позицию всех кораблей3. На переднем плане лежит на боку флагман флотилии USS Delphy (DD-261), чуть дальше за ним его корма. Следующим лежит на боку USS Young (DD-312) - он пропорол себе камнями днище и перевернулся за несколько минут, на его борту погибло 20 из 23х человек погибших при аварии (остальные три погибли на борту USS Delphy).4. На заднем плане уперся в скалу USS Woodbury (DD-309) а за ним вдалеке USS Fuller (DD-297).5. На переднем плане USS Chauncey (DD-296) - он пытался спасти матросов с перевернувшегося USS Young но сам оказался на камнях6. USS S. P. Lee (DD-310) и USS Nicholas (DD-311) с другого ракурса7. В 1925ом году останки кораблей были проданы частной фирме для разборки на металл, но из-за общей удаленности места аварии от цивилизации разборка шла медленно и делалась в ручную. На фото USS Chauncey уже без двух задних труб и части надстроек8. Он-же9. Передвижение между берегом и корпусами кораблей10. На борту USS Chauncey.11. Кусок USS Woodbury притянутый к берегу для разборки12. Корпус USS Lee в процессе разборки13. Отломанный нос USS Nicholas стоящий вертикально, сбоку торчит баковое орудие14. Кусок USS Lee выброшенный на берег в Декабре 23го года15. К 1927му году от кораблей остались лишь отдельные агрегаты - в данном случае котлы USS Chauncey на берегу

Части кораблей лежат там до сих пор, но так как это места находится на территории Vandenberg Air Force Base - одного из военных космодромов ВВС США откуда производятся испытания ракет ПРО и запуски секретных спутников, для простых смертных это место закрыто.Место аварии на карте:View Larger Map

vova-modelist.livejournal.com

Honda Point Disaster

Опубликовано: 02 декабря 2013 Просмотров: 1592

В принципе про аварию семи американских эсминцев возле берега Калифорнии в 1923ем году известно большинству любителей кораблей, но в основном все статьи на эту тему обычно сопровождаются фотографиями марочного размера, но недавно американские архивы выложили на серверы викимидии качественные фотографии сделанные на месте аварии.

 

8го Сентября 1923го года 14 эсминцев переходили из Сан Франциско в Сан Диего, недалеко от Санта Барбары в тумане из-за навигационной ошибки флагмана первые 7 эсминцев один за другим выскочили на скалы, а еще два просто сели на камни. Семь эсминцев на скалах были повреждены на столько что их там и оставили (их, мелкие, останки там и лежат до сих пор), а два на камнях смогли снять. Погибло 23 человека. Интересно что командиров эсминцев судили но наказания были очень легкими - с капитана флагмана сняли его выслугу, трем капитанам дали выговор, а еще четырех оправдали.

фото кликабельны

1. USS S. P. Lee (DD-310) и USS Nicholas (DD-311) на камнях не за долго после аварии, на горизонте спасательные корабли2. Небольшой gif показывающий позицию всех кораблей3. На переднем плане лежит на боку флагман флотилии USS Delphy (DD-261), чуть дальше за ним его корма. Следующим лежит на боку USS Young (DD-312) - он пропорол себе камнями днище и перевернулся за несколько минут, на его борту погибло 20 из 23х человек погибших при аварии (остальные три погибли на борту USS Delphy).4. На заднем плане уперся в скалу USS Woodbury (DD-309) а за ним вдалеке USS Fuller (DD-297).5. На переднем плане USS Chauncey (DD-296) - он пытался спасти матросов с перевернувшегося USS Young но сам оказался на камнях6. USS S. P. Lee (DD-310) и USS Nicholas (DD-311) с другого ракурса7. В 1925ом году останки кораблей были проданы частной фирме для разборки на металл, но из-за общей удаленности места аварии от цивилизации разборка шла медленно и делалась в ручную. На фото USS Chauncey уже без двух задних труб и части надстроек8. Он-же9. Передвижение между берегом и корпусами кораблей10. На борту USS Chauncey.11. Кусок USS Woodbury притянутый к берегу для разборки12. Корпус USS Lee в процессе разборки13. Отломанный нос USS Nicholas стоящий вертикально, сбоку торчит баковое орудие14. Кусок USS Lee выброшенный на берег в Декабре 23го года15. К 1927му году от кораблей остались лишь отдельные агрегаты - в данном случае котлы USS Chauncey на берегу

Части кораблей лежат там до сих пор, но так как это места находится на территории Vandenberg Air Force Base - одного из военных космодромов ВВС США откуда производятся испытания ракет ПРО и запуски секретных спутников, для простых смертных это место закрыто.Место аварии на карте:

View Larger Map

спасибо

feldgrau.info

Новые фото Honda Point Disaster: vova_modelist

На заре своего журнала я вешал фотографии аварии семи американских эсминцев в 1923-м году из американского государственного архива. А на днях в архиве одного из местных Калифорнийских университетов нашел еще одну подборку фотографий оттуда которые, на сколько я знаю, нигде раньше не засвечивались.

Вообще конечно событие получилось уникальное во времена парового судоходства. Что бы такое количество боевых кораблей одновременно разбилось в мирное время просто впечатляет - по памяти не припомню другого инцидента где бы одновременно разбилось даже три корабля. Более того тот факт что в принципе серьезных последствий никому из участвовавших не было еще больше удивляет. Вон в наши дни за два не относящихся друг к другу столкновений сняли целого командира Тихоокеанского флота, а тут с капитана флагмана сняли его выслугу, а трем капитанам дали выговор - и все...

Из коллекции Cal Poly University. Сильно кликабельно.

1. Слева USS Nicholas (DD-311), справа USS S. P. Lee (DD-310)2. USS Chauncey (DD-296) на скалах, на заднем плане USS Woodbury (DD-309) 3. Они же4. И еще раз они5. Слева USS S. P. Lee (DD-310), справа USS Nicholas (DD-311)6. USS S. P. Lee (DD-310)вблизи7. USS Chauncey (DD-296)8. Вид с пляжа. Вид хорошо показывает почему потери были небольшими, корабли в большинстве своем не утонули и были недалеко от берега.9. Еще один вид с пляжа10. Сброшенные спасательные средства11. USS Young (DD-312) - он пропорол себе камнями днище и перевернулся за несколько минут, на его борту погибло 20 из 23-х человек. А что это за большой водозаборник на днище? 12. Общий вид13. Еще один общий вид14. Волны бьются о корпус флагмана USS Delphy (DD-261). На нем погибли остальные три человек из 23-х.15. Камни и эсминцы16. USS Delphy (DD-261)17. USS Young (DD-312)18. Фото через некоторое время - корпус USS Nicholas (DD-311) разбитый волнами19. Демонтаж оборудования с USS Chauncey (DD-296). Видно что снята артиллерия.

UPD: В дополнение к этим фото есть еще 70+ фото с NHHC которые появились за время между постами.

vova-modelist.livejournal.com

Honda Point Disaster

Опубликовано: 02 декабря 2013 Просмотров: 1591

В принципе про аварию семи американских эсминцев возле берега Калифорнии в 1923ем году известно большинству любителей кораблей, но в основном все статьи на эту тему обычно сопровождаются фотографиями марочного размера, но недавно американские архивы выложили на серверы викимидии качественные фотографии сделанные на месте аварии.

 

8го Сентября 1923го года 14 эсминцев переходили из Сан Франциско в Сан Диего, недалеко от Санта Барбары в тумане из-за навигационной ошибки флагмана первые 7 эсминцев один за другим выскочили на скалы, а еще два просто сели на камни. Семь эсминцев на скалах были повреждены на столько что их там и оставили (их, мелкие, останки там и лежат до сих пор), а два на камнях смогли снять. Погибло 23 человека. Интересно что командиров эсминцев судили но наказания были очень легкими - с капитана флагмана сняли его выслугу, трем капитанам дали выговор, а еще четырех оправдали.

фото кликабельны

1. USS S. P. Lee (DD-310) и USS Nicholas (DD-311) на камнях не за долго после аварии, на горизонте спасательные корабли2. Небольшой gif показывающий позицию всех кораблей3. На переднем плане лежит на боку флагман флотилии USS Delphy (DD-261), чуть дальше за ним его корма. Следующим лежит на боку USS Young (DD-312) - он пропорол себе камнями днище и перевернулся за несколько минут, на его борту погибло 20 из 23х человек погибших при аварии (остальные три погибли на борту USS Delphy).4. На заднем плане уперся в скалу USS Woodbury (DD-309) а за ним вдалеке USS Fuller (DD-297).5. На переднем плане USS Chauncey (DD-296) - он пытался спасти матросов с перевернувшегося USS Young но сам оказался на камнях6. USS S. P. Lee (DD-310) и USS Nicholas (DD-311) с другого ракурса7. В 1925ом году останки кораблей были проданы частной фирме для разборки на металл, но из-за общей удаленности места аварии от цивилизации разборка шла медленно и делалась в ручную. На фото USS Chauncey уже без двух задних труб и части надстроек8. Он-же9. Передвижение между берегом и корпусами кораблей10. На борту USS Chauncey.11. Кусок USS Woodbury притянутый к берегу для разборки12. Корпус USS Lee в процессе разборки13. Отломанный нос USS Nicholas стоящий вертикально, сбоку торчит баковое орудие14. Кусок USS Lee выброшенный на берег в Декабре 23го года15. К 1927му году от кораблей остались лишь отдельные агрегаты - в данном случае котлы USS Chauncey на берегу

Части кораблей лежат там до сих пор, но так как это места находится на территории Vandenberg Air Force Base - одного из военных космодромов ВВС США откуда производятся испытания ракет ПРО и запуски секретных спутников, для простых смертных это место закрыто.Место аварии на карте:

View Larger Map

спасибо

feldgrau.info

honda point disaster | Tumblr

On the 8th of September 1923, the United States Navy went through it’s worst peacetime maritime disaster when, during a routine exercise in bad visibility weather, seven destroyers, out of a formation of fourteen called Destroyer Squadron Eleven (DESRON 11), ran aground at a place called Honda Point, off the coast of Santa Barbara county, California.

The ships, all Clemson-class destroyers, were less than 5 years old, and all of them were declared lost due to the damage sustained, resulting in the deaths of 23 sailors, and dozens more injured. 

The disaster took place due to three main factors: First, the Great Tokyo Earthquake of just a week earlier had had great repercussions on the oceanic currents that reached California, creating abnormal conditions in the region that greatly disturbed navigation; Secondly, as noted earlier, the poor visibility during the accident due to heavy fog, which prevented all ships involved to take evasive action in time and avoid their fate; and finally, the training mission itself, which involved the formation of a close, single line in which the flagship of the squadron, USS Delphy, was in charge of navigation of the whole flotilla, where, rather than use the (at the time) brand new radio navigation methods, her captain and navigator decided to instead stick to an old method called death reckoning, in which all positions were estimated by the turn of the propellers. 

The lost ships were as follows

  • USS Delphy: The flagship in the column. She ran aground on the shore at 20 knots (37 km/h). After running aground, she sounded her siren. The siren alerted some of the later ships in the column, helping them avoid the tragedy. Three men died. 
  • USS S. P. Lee: Followed Delphy a few hundred yards behind. She saw her suddenly stop, and turned to port (left) in response. As a result, she ran aground on the coast.
  • USS Young: Made no move to turn. She tore her hull open on submerged rocks, and the inrush of water capsized her onto her starboard side. Twenty men died.
  • USS Woodbury: Turned to starboard, but struck an offshore rock.
  • USS Nicholas: Turned to port and also hit a rock.
  • USS Fuller: Stuck next to Woodbury.
  • USS Chauncey: Made an attempt to rescue sailors from the capsized Young, but in the process she ran aground.

Two more ships were also involved, USS Farragut and USS Somers, but managed to successfully escape the fate of their sisters, while the remaining ships, USS Percival, USS Kennedy, USS Paul Hamilton, USS Stoddert and USS Thompson came out unscratched from the disaster, and helped rescue the sailors from their doomed sisters. 

As a result of this catastrophe, a great embarrassment for the growing U.S. Navy, eleven officers, including the commander of the flotilla, Commodore Edward H. Watson, and the navigators of USS Delphy, flagship in the whole ordeal, were court-martialed, ending with Watson stripped of his seniority,   and three other officers admonished, the largest single group of officers ever court-martialed in the U.S. Navy’s history.

www.tumblr.com

Honda Point Disaster

Infobox News event

caption=Aerial view of the southern part of the disaster area, showing five of the seven destroyers. Photographed from a plane assigned to USS "Aroostook". The ships visible are "Delphy", capsized in the small cove at left; "Young", capsized in left center; "Chauncey", upright ahead of "Young"; "Woodbury" on the rocks in the right center; and "Fuller" on the rocks at right.date=September 8, 1923time=21:05 local place=Honda (Pedernales) Point, near Lompoc, Santa Barbara County, Californiacasualties1=23 dead [NHC. [http://www.history.navy.mil/library/online/honda_lost.htm Honda casualties] .] casualties2=Numerous injuries [15 injured on "Delphy" alone. [http://www.history.navy.mil/danfs/d3/delphy.htm DANFS - Delphy] .] The Honda Point Disaster was the largest peacetime loss of U.S. Navy ships. On the evening of September 8, 1923, seven destroyers, while traveling at 20 knots (37 km/h), ran aground at Honda Point, a few miles from the northern side of the Santa Barbara Channel off the California coast. Two other ships grounded, but were able to maneuver free of the rocks. Twenty-three sailors died in the mishap.

Geography of Honda Point

The area of Honda/Pedernales Point is extremely treacherous for Central California mariners in that it features a series of rocky outcroppings (one of which is today named "Destroyer Rock") sticking out about one-quarter mile, called the "Devil's Jaw", that has been a navigational hazard since the Spanish explorers first came in the 1500s. Also, this is near the entrance to the sometimes treacherous Santa Barbara Channel, a popular shipping shortcut for vessels going to and from the ports of Southern California, that is 12-25 miles wide between the coast and the Channel Islands. The problem with the entrance to the channel is it is one of the windiest places for mariners to go through on the West Coast. Many times winds and waves are so vicious that vessels will ride the storm out at San Miguel Island's small harbor, or waves ranging from 20-30 feet high will force the harbors at Santa Barbara, Ventura, Port Hueneme, and Oxnard to close. The entrance to the Channel acts like a vortex, sucking the winds of Pacific storm systems into the passage. The most dangerous area is from Point Pedernales east, along the stretch of forlorn south-facing coast (much of which is now part of the Vandenberg AFB Western Launch and Test Range), to Gaviota Creek, where U.S. 101 meets the coast from the Santa Ynez Valley. Vessels can be blown ashore, or with the dense fog that is common on the California Central Coast in the summer, ships can simply run aground when they lose track of their location.

The incident

The fourteen ships of Destroyer Squadron 11 (DESRON 11) made their way south from San Francisco Bay to San Diego Bay in the late summer of 1923. The squadron was led by Commodore Edward H. Watson, on the flagship leading the squadron. All were "Clemson"-class destroyers, less than five years old. The ships turned east to course 095, supposedly into the Santa Barbara Channel, at 21:00.

The ships were navigating by dead reckoning, estimating their position by their heading and speed, as measured by propeller turns. At the time radio navigational aids were new and not completely trusted. "Delphy" was equipped with a radio navigational receiver, but ignored the bearings, believing them to be erroneous. No effort was made to take soundings or depth measurements. These operations were not performed due to the need to slow the ships to take readings. The ships were performing an exercise that simulated wartime conditions, hence the decision not to slow down. In this case, the dead reckoning was wrong and the mistake fatal.

Earlier the same day, the mail steamship "Cuba" ran aground nearby. Some attributed these incidents in the Santa Barbara Channel to unusual currents caused by the Tokyo earthquake of the previous week.

hips involved

In order, the ships were (bold marks lost ships):* USS "Delphy" (DD-261) was the flagship in the column. She ran aground on the shore at convert|20|kn|km/h. After running aground, she sounded her siren. The siren alerted some of the later ships in the column, helping them avoid the tragedy. Three men died. There was one civilian aboard "Delphy". Eugene Dooman, a Japan expert with the State Department, was aboard as a guest of Captain Watson; they had first met in Japan.* USS "S. P. Lee" (DD-310) was following a few hundred yards behind. She saw "Delphy" suddenly stop, and turned to port (left) in response. She ran into the coast.* USS "Young" (DD-312) made no move to turn. She tore her hull open on submerged rocks. The water rushed in, and capsized her onto her starboard (right) side within minutes. Twenty men died.* USS "Woodbury" (DD-309) turned to starboard, but ran into an offshore rock.* USS "Nicholas" (DD-311) turned to port and also hit a rocky outcropping.* USS "Farragut" (DD-300) ran aground, but was able to herself. She was not lost.* USS "Fuller" (DD-297) piled up next to "Woodbury".* USS "Percival" (DD-298) evaded without damage.* USS "Somers" (DD-301) was lightly damaged.* USS "Chauncey" (DD-296) made an attempt to rescue sailors atop the capsized "Young". She ran aground nearby.

The remaining four avoided the rocks:* USS "Kennedy" (DD-306)* USS "Paul Hamilton" (DD-307)* USS "Stoddert" (DD-302)* USS "Thompson" (DD-305)

Court martial

Ultimately, a Navy court ruled it was the fault of the Captain and navigators. They also assigned blame to the captain of each ship, following the tradition that a captain's first responsibility is to his own ship, even when part of a formation.

Honda Point today

Honda Point, also called Point Pedernales, is located outside of Lompoc, California. It now is part of Vandenberg Air Force Base. There is a plaque and a memorial at the site.

References

Further reading

* Anthony Preston "Destroyers" (1998)* Elwyn Overshiner "Course 095 To Eternity" (1980)* Charles Hice "The Last Hours Of Seven Four-Stackers" (1967)* Charles A. Lockwood "Tragedy At Honda" (1960)

External links

* [http://www.history.navy.mil/photos/events/ev-1920s/ev-1923/hondapt.htm Center for Naval History's excellent multipage text overview and photo gallery] * [http://www.worldwar1atsea.net/WW1z07Americas.htm An account of the Point Honda Disaster from a British perspective] * Haze Gray and Underway's [http://www.hazegray.org/features/honda/ page on the disaster]

Wikimedia Foundation. 2010.

en.academic.ru

honda point | Tumblr

On the 8th of September 1923, the United States Navy went through it’s worst peacetime maritime disaster when, during a routine exercise in bad visibility weather, seven destroyers, out of a formation of fourteen called Destroyer Squadron Eleven (DESRON 11), ran aground at a place called Honda Point, off the coast of Santa Barbara county, California.

The ships, all Clemson-class destroyers, were less than 5 years old, and all of them were declared lost due to the damage sustained, resulting in the deaths of 23 sailors, and dozens more injured. 

The disaster took place due to three main factors: First, the Great Tokyo Earthquake of just a week earlier had had great repercussions on the oceanic currents that reached California, creating abnormal conditions in the region that greatly disturbed navigation; Secondly, as noted earlier, the poor visibility during the accident due to heavy fog, which prevented all ships involved to take evasive action in time and avoid their fate; and finally, the training mission itself, which involved the formation of a close, single line in which the flagship of the squadron, USS Delphy, was in charge of navigation of the whole flotilla, where, rather than use the (at the time) brand new radio navigation methods, her captain and navigator decided to instead stick to an old method called death reckoning, in which all positions were estimated by the turn of the propellers. 

The lost ships were as follows

  • USS Delphy: The flagship in the column. She ran aground on the shore at 20 knots (37 km/h). After running aground, she sounded her siren. The siren alerted some of the later ships in the column, helping them avoid the tragedy. Three men died. 
  • USS S. P. Lee: Followed Delphy a few hundred yards behind. She saw her suddenly stop, and turned to port (left) in response. As a result, she ran aground on the coast.
  • USS Young: Made no move to turn. She tore her hull open on submerged rocks, and the inrush of water capsized her onto her starboard side. Twenty men died.
  • USS Woodbury: Turned to starboard, but struck an offshore rock.
  • USS Nicholas: Turned to port and also hit a rock.
  • USS Fuller: Stuck next to Woodbury.
  • USS Chauncey: Made an attempt to rescue sailors from the capsized Young, but in the process she ran aground.

Two more ships were also involved, USS Farragut and USS Somers, but managed to successfully escape the fate of their sisters, while the remaining ships, USS Percival, USS Kennedy, USS Paul Hamilton, USS Stoddert and USS Thompson came out unscratched from the disaster, and helped rescue the sailors from their doomed sisters. 

As a result of this catastrophe, a great embarrassment for the growing U.S. Navy, eleven officers, including the commander of the flotilla, Commodore Edward H. Watson, and the navigators of USS Delphy, flagship in the whole ordeal, were court-martialed, ending with Watson stripped of his seniority,   and three other officers admonished, the largest single group of officers ever court-martialed in the U.S. Navy’s history.

www.tumblr.com


Смотрите также