Honda ctx1300


Honda CTX1300. Имидж всё | 5koleso.ru

В линейке Honda СТХ — неокруизеров XXI века, соответствующих трем принципам новой мотоциклетной философии японской компании: комфорт, технологии, опыт — пока что два мотоцикла. О СТХ700 мы писали в прошлом году («5 Колесо» №8, 2014), а к этому сезону добрались и до СТХ1300

текст: Наталья Умнова  /  фото: Никита Колобанов  /  10.06.2015

Honda CTX1300. Цена: от 1 140 000 р. В продаже: с 2014 г.

Дизайнеры СТХ1300 определенно имели карт-бланш и не подвели — смотрится аппарат отлично!

СТХ1300 сразу производит впечатление и привлекает внимание: большой, длинный, низкий, широкий, на «лицо» и по формату — гибрид туреров Honda GoldWing и Pan European, но в стиле круизер — красивый, не поспорить. Прямые линии обтекателей, «уши» автомобильных зеркал, выступающие по бокам, как «крылья» у подводной лодки, слайдеры, защищающие головки цилиндров… Прямая расслабленная посадка на широченном мягком сиденье располагает к размеренной, созерцательной езде на длинные расстояния. В голову приходят ассоциации с кораблями, не только водоплавающими, но и космическими, бороздящими неведомые просторы… На эту мысль наводит и звук двигателя, больше похожий на «голос» стартующего космолета (или блендера?), нежели на подобающий любому уважающему себя круизеру басовый рык. Хотя написать, что СТХ1300 — классический круизер, рука не поднимется.

Конструкция СТХ1300 полностью новая, за исключением мотора, но с ней у Honda вышла досадная промашка. Аппарат отлично поворачивает, легко закладывается до подножек, расположенных выше, чем у стандартных представителей класса, железобетонно держит прямую на скоростях выше разрешенных, но на 100+ км/ч встречные потоки воздуха легко обходят защиту несолидного куцего ветровика и бьют прямо в грудь или голову водителя, а шум, создаваемый при этом, настолько сильный, что невозможно ни говорить по гарнитуре, ни слушать музыку из штатной аудиосистемы или посредством той же гарнитуры, да и через десять минут езды в таком режиме голова перестает соображать. Второй недочет — тугая вилка и жестко прикрученный к траверсе широкий руль: на кочках, трещинах и швах твердые ручки так вбиваются в руки и пытаются вырваться из захвата, что даже через толстые перчатки ощутимо больно!

А что двигатель? Тут тоже что-то неладно. Взяли V-образную «четверку» от культового Pan European и испортили ее в угоду топливной экономичности: дефорсировали со 117 до 84 л. с. и уменьшили момент со 117 до 107 Нм. В итоге ни низов, ни верхов, плюс настроили любимую современной «Хондой» принудительную отсечку на 6000 оборотов, которая очень резко осаживает мотоцикл, что весьма небезопасно при попытке обгона, например.

Зато в наличии диодная оптика — задний фонарь особенно удался дизайнерам! Стереоаудиосистема с двумя динамиками и управлением на руле умеет играть с USB-носителя. Система Bluetooth совместима с iPod, MP3-плеерами и смартфонами — пробовали на двух телефонах разных годов выпуска, но подключиться не удалось.

Автомобильная компоновка приборов: стрелочные спидометр и тахометр и центральный ЖК-дисплей бортового компьютера, показывающий данные одометра, расход топлива, температуру и часы. А вот указателя номера включенной передачи нет, что  нормально для Honda, но ненормально для современного мотоцикла. Есть двойные боковые кофры, правда, сложно и неудобно открывающиеся. Ручки — с аж 5-позиционным подогревом. И самовыключающиеся поворотники — вот уж до чего бессмысленная, неудобная и раздражающая система, почему ее все производители так активно начинают любить?! Пожалуй, только к эффективной светотехнике, фирменному трекшн-контролю и адекватным комбинированным тормозам совершенно нет претензий.

СТХ1300 — это дизайн, победивший инженерию и функциональность. Очередной эксперимент Honda, которая все дальше уходит от классических представлений о классах мотоциклов, изобретая новые (серия NC), выворачивая наизнанку привычные (Valkyrie, СТХ),  которая стремится в будущее, к новым, молодым, не обремененным стереотипами и лишним багажом опыта мотоциклистам XXI века (Vultus)… Как бы только на этом пути не растерять старых фанатов, любителей больших железных круизеров (Shadow, VTX, Valkyrie) и идеальных «туристов» (VFR, Gold Wing), которые, в отличие от молодежи, могут позволить себе мотоцикл за миллион, и у которых последние несколько лет Honda вызывает некоторое недоумение… Хотя что тут говорить: выбор моделей для России и цены на них — это одно сплошное недоумение.

Ручки руля закрывают зеркала: нужно заглядывать под руку, чтобы в них посмотреть

Технические характеристики
Габариты (длина/ширина/высота/высота по седлу) 2380x940x1170х735 мм
База 1645 мм
Дорожный просвет 130 мм
Объем топливного бака 19,5 л
Двигатель 1261 см3, 4-цилиндр., 4-такт., V-образн., с жидкостным  охлаждением, инжекторн., 84/6000 л.с./мин-1, 106/4500x Нм/мин-1
Трансмиссия 5МКП, сцеп. многодисковое мокрое, привод — карданный вал
Рама стальная, дуплексная
Подвеска передняя перевернутая вилка
Подвеска задняя алюмин. маятник с двумя амортизаторами с мех. регулировкой преднатяга пружины
Тормоз передний/задний гидравлические, 2 диска / 1 диск
Сухой вес 338 кг
Технологии комбинированная тормозная система C-ABS, трекшн-контроль

Визуально огромный бак на самом деле вмещает 19 л бензина, которые расходуются со скоростью около 7 л на 100 км: экономичность, ради которой «задушили» «Пановский» движок, весьма сомнительная

В открывающиеся вбок кофры неудобно складывать отдельные вещи, приходится запихивать в пакеты/сумки, иначе выпадут

5koleso.ru

Обзор Honda CTX1300

Honda CTX1300 — туристический мотоцикл, впервые поступивший в продажу в 2013 году, то есть достаточно недавно. Это классический асфальтовый турер, комфортный, тяговитый, экономичный и отлично приспособленный к дальним путешествиям. Правда, создан этот мотоцикл для нормальных дорог, а не для того, что у нас дорогами порой только называется. Но в своей стихии он очень, очень неплох. Впрочем, обо всём по порядку.

Фактически CTX1300 является близким родственником знаменитой «Пан Европы» — Honda ST1300 Pan European. Роднит их не только принадлежность к одному классу и одной и той же весовой категории, но и то, что «сердце» Honda CTX1300 было позаимствовано как раз у «Пан Европы», правда, с некоторыми изменениями. В частности, V-образная «четвёрка» была дефорсирована с целью улучшить тягу и добиться большей экономичности. На новом мотоцикле этот мотор выдаёт 84 лошадиные силы и 106 нМ крутящего момента — отличный для туристического байка показатель.

На этом различия Honda CTX1300 и Pan European не кончаются. Не уступая более именитому собрату по комфорту, новичок на рынке туристических мотоциклов отличается встроенной аудиосистемой, системой traction-контроля, доступной, правда, только в топовой комплектации, и автоматически выключающимися поворотниками — приятная мелочь. Рама у CTX1300 не легкосплавная, как у «Пан Европы», а стальная, и это одна из причин, по которой этот крупный, но длинный и приземистый мотоцикл обладает сухой массой около 300 кг.

Впрочем, японские конструкторы, создавая эту модель, явно вдохновлялись успешной во всех планах Pan European, которая в двух своих ипостасях вот уже два с лишним десятка лет колесит по дорогам. Honda CTX1300 — комфортный, удобный во всех отношениях мотоцикл. Он не может похвастаться бешеной динамикой спорт-туриста или кучей «наворотов» люкс-турера вроде Kawasaki Vaquero или Honda GL 1800, но он действительно удобен. Для своей цели, то есть для долгих и неутомительных поездок по асфальтированным дорогам он подойдёт как нельзя лучше. Длинный и низкий, этот мотоцикл отличается смещённым вниз центром тяжести, так что субъективно его более чем солидный вес почти не ощущается. К тому же Honda CTX1300 лишён одной из особенностей «Пан Европы», которую этому мотоциклу порой вменяют в вину — очень тяжёлым передком, который делает любой съезд с асфальта на грунт настоящим испытанием. А вот напоминающие своим силуэтом Pan European обтекаемые формы пришлись на этом байке очень кстати — мотоциклисты по достоинству оценят отличную ветрозащиту. До 150 км/ч ветер вообще не чувствуется, а кому этого мало — всегда есть тюнинг.

О надёжности говорит и неприхотливый карданный привод главной передачи. Объём бензобака Honda CTX1300 составляет 19,5 литров, а так как на скорости в 120 км/ч мотоцикл расходует не более 6 литров бензина, его запас хода без дозаправок превышает три сотни километров. Максимальная скорость CTX1300 — около 190 километров в час, при этом с 0 до 100 км/ч «вальяжный турист» способен разогнаться за примерно 5 секунд, что сопоставимо, например, с разгоном практически двухлитрового Yamaha XV1900 Midnight Star. Для мотоцикла этого класса — отличный показатель.

Можно ещё долго рассказывать о мягкой подвеске с вилкой-перевёртышем, об удивительно послушном поведении мотоцикла на любых скоростях, о великолепных тормозах и продуманной эргономике. Но зачем? Лучше попробовать самостоятельно, если уж вы подыскиваете себе мотоцикл этого класса. Конструкторы Honda в лице CTX1300 сами создали сильнейшего конкурента своей же модели Pan European.

Читайте также отзывы владельцев Honda CTX 1300.

Вконтакте

Facebook

Twitter

Одноклассники

LiveJournal

ragingbiker.ru

Обзор мотоцикла Honda CTX1300 2014 – впечатления от езды

Ещё один спортивно-туристический баггер от Honda

Кажется, Honda основательно вдохновились моделями Harley-Davidson Street Glide. Кто-то посчитает богохульством упоминание CTX в одном предложении со Street Glide,  но в арсенале Honda есть пять новых мотоциклов с низкими ветровыми стёклами на обтекателях и жёсткими сумками: CTX1300/Deluxe, CTX700 и Gold Wing F6B/Deluxe.

В этой статье мы не будем вдаваться в технические подробности и давать подробную спецификацию этой новой модели в семействе CTX, а постараемся поделиться впечатлениями от тест-драйва. Начнём свой рассказ, признав, что CTX такой же уникальный в управлении, как и в дизайне.

Переработанный двигатель V-4 объёмом 1261 кубический сантиметр отличается от мотора ST300 распредвалами, клапанами, корпусом дроссельной заслонки и степенью сжатия для обеспечения более солидной мощности на низких и средних оборотах в сравнении с ST. Как и у CTX700, у 1300-й модели предельно допустимая частота оборотов двигателя составляет 7000 оборотов в минуту, и многим традиционным мотоциклистам нужно к этому привыкать. Узнав и привыкнув к характеру и коротким передачам V-4, держать двигатель в рамках его диапазона мощности и использовать преимущества его ровной и словно бесконечной кривой крутящего момента не составит никаких проблем.

Дорожного просвета на поворотах достаточно, чтобы не сбавлять темп на извилистых участках дороги. Торможение просто превосходное. На CTX установлена фирменная тормозная система Honda Combined Braking System (CBS), соединяющая задний тормоз с центральным поршнем в трёхпоршневом правом переднем тормозном суппорте. Специальный клапан слегка замедляет реакцию переднего тормоза для минимального проседания переда мотоцикла.

Аккомпанирует двигателю ласкающий слух хриплый звук выхлопа. Он достаточно громкий, чтобы ваше присутствие на дороге было заметно, но не слишком громкий, чтобы не беспокоить вас и остальных на высокой скорости. Признаем, что во время тестового заезда мы заметили несвойственную мотоциклам Honda жёсткую реакцию трансмиссии при переходе с холостого хода и нажатии рычага газа. Это не камень преткновения, но рывки доставляют некоторое неудобство. Во всём остальном пятиступенчатая коробка передач и вал главной передачи работали так, как мы того ожидали.

В нашем распоряжении была стандартная версия CTX  и Deluxe. За разницу в цене покупатель получает систему ABS, переключаемую систему контроля тяги (Traction Control – TC), самовыключающиеся поворотники, аудиосистему с Bluetooth и затемнённый внешний вид.

Самовыключающиеся сигналы поворота на CTX, возможно, первые в своём роде. Они работают через систему контроля тяги: используя те же колёсные сенсоры, считывающие скорость, расстояние и время, блок управления двигателем определяет степень прохождения поворота и выключает мигающий поворотник. Система также учитывает изменения в давлении и диаметре шин. Такие вот высокотехнологичные мигающие лампочки! Когда переход из ряда в ряд осуществляется на скорости выше 50 километров в час, поворотник мигает на протяжении семи секунд независимо от пройденного расстояния, а если скорость ниже 50 километров в час, то сигнал перестаёт мигать после 120 метров.

Кнопки управления аудиосистемой и регуляторы приборной панели расположены сверху ложного бензобака. Кнопки регулирования громкости или переключения треков отлично бы смотрелись и использовались на руле, но наверное, их установка не была рентабельной. Два маленьких отделения можно использовать для хранения маленьких вещей, но в перчатках их неудобно открывать. Для CTX Honda также подготовили дополнительное высокое ветровое стекло, спинку для пассажира, задний багажник и ручки с подогревом.

Аудиосистема на модели Deluxe проигрывает музыку через Bluetooth или USB соединение. AM/FM радио нет. Внешние динамики достаточно мощные (20 ватт на канал), чтобы музыку было хорошо слышно на низких скоростях, но на высокой скорости её заглушает ветер. Если установить дополнительное высокое ветровое стекло, качество звука будет лучше. Но всё это не нужно, если у вас есть система связи в шлеме с поддержкой Bluetooth – лучший вариант для хорошего качества звука.

Если слушать через динамики, у аудиосистемы есть трёхуровневая чувствительная к скорости система регулировки громкости (Speed-sensitive Volume Compensation – SVC), которая меняет громкость в зависимости от скорости движения. Также есть функция автоматического отключения звука, благодаря которой музыка выключается, если скорость ниже 11 километров в час (7 миль в час), и возвращает громкость на прежний уровень на скорости от 14 километров в час (9 миль в час).

Снаряжённая масса мотоцикла составляет 332 килограмма (335 кг. у Deluxe), так что CTX1300 весит лишь на 16 килограммов меньше, чем шестицилиндровый здоровяк BMW K1600GTL. К счастью, низкий центр тяжести CTX ловко маскирует эту проблему с весом, но, как и в случае с Gold Wing и ST1300, Honda нужно найти способ убрать избыточный вес мотоцикла в сравнении с моделями производителей-конкурентов.

Запираемые 35-литровые сумки около сиденья хорошо смотрятся и легко открываются, но в них не помещается полноразмерный шлем (замок для шлема отсутствует). Быстроразъёмного механизма нет, но сумки снимаются с помощью двух встроенных болтов.

CTX со своей нерегулируемой вилкой и амортизатором с регулируемым преднатягом не теряет равновесие при агрессивной езде по каньонам, но в то же время мягок и удобен при путешествии по трассе. Нейтральная водительская посадка и комфортабельная эргономика также играют немаловажную роль.

+ Плюсы
  • Инновационный дизайн
  • Удобный
  • Разностороннее применение
— Минусы
  • Вес
  • Рывки трансмиссии
  • Вместимость сумок

Модель CTX и CTX Deluxe восполняет пробел в модельном ряде Honda по части объёма двигателя и цены между CTX700 и Gold Wing F6B. С момента выхода мотоцикла CTX700 в прошлом году продажи, судя по заявлениям представителей Honda, были очень даже неплохими. Разумеется, производитель надеется на аналогичный результат с CTX1300, но учитывая вдвое возросшую цену мотоцикла в сравнении с младшим братом и ориентирование на опытных мотоциклистов-консерваторов, будет любопытно посмотреть, насколько хорошо будет принята новая модель.

Однако для подходящего покупателя Honda CTX1300 подойдёт очень хорошо. Это солидный мотоцикл, заполнивший нишу, о существовании которой до Honda мы и не догадывались.

popmotor.ru

Honda CTX1300 - поговорим немного о круизерах

     

 Honda CTX1300 2014 и Honda CTX1300 Deluxe 2014 — результаты плодотворной работы японских инженеров в выбранном направлении. С визуальной точки зрения новые мотоциклы похожи на Honda Gold Wing F6B, но оснащаются модернизированным силовым агрегатом и коробкой передач.

Простота управления — вот главное достоинство CTX1300. Низкое сиденье (высота байка по седлу всего 739 миллиметров), и низкий центр тяжести идеально подойдут любителям спокойной езды. Мотоцикл отличается великолепной управляемостью, что удивительно, учитывая вес двухколесного агрегата — внушительные 328 кг.

Двигатель Хонды тихий и плавный, инженеры не стали изобретать ничего нового, а просто довели до ума существующий мотор от ST Pan European — V-образную четверку, с рабочим объемом 1260 см. куб. После модернизации он стал выдавать внушительные 117 лошадиных сил и 86 Нм крутящего момента. При этом усилие двигателя на заднее колесо практически без потерь передается посредством карданного вала. Под стать более прожорливому мотору и новый топливный бак — по сравнению с Honda CTX700 он увеличился в объеме более чем на треть и вмещает в себя 19.3 литра.

В базовой комплектации байк оснащен коробкой передач с механическим сцеплением, рычаг которого расположен на левой ручке руля — все как в классической схеме мотоцикла, но стоит доплатить всего $1 000 и все изменится как в сказке — на байке будет установлена коробка-автомат DCT.

Автоматическая коробка избавит байкера от необходимости работать лапкой переключения передач и рычагом сцепления, вместо них органы управления получили несколько дополнительных кнопок и рычаг стояночного тормоза. Во время остановки или стоянки электроника позволяет выбрать обычный или спортивный режим езды. В обычном режиме передачи переключаются в зависимости от скорости мотоцикла, в спортивном — принцип тот же самый, но электроника немного придерживает рабочую передачу во время разгона и быстро уходит на пониженную во время торможения. В случае необходимости водитель может и сам ускорить работу коробки — специально для этого предназначена пара кнопок на блоке управления возле левой ручки руля. Нажимая на них, байкер тем самым дает команду ECU задействовать один из двух дисков сцепления, на одном валу с которым расположена шестеренка необходимой передачи. Процесс переключения занимает доли секунды, благодаря чему мотоцикл набирает скорость без рывков. Иногда может показаться, что едешь на скутере, но в отличие от вариатора, которыми они обычно оснащаются, коробка DCT в паре с двигателем отлично ускоряет мотоцикл во время обгонов или при поездке по автомагистрали. Еще один плюс этой коробки — демократичный разгон со светофора, без пробуксовок и отрыва передней оси. Правда такие преимущества придутся по душе не всем — любители традиционных круизеров и чопперов с механической КПП имеют все шансы уснуть за рулем Honda CTX1300.

Единственный недостаток DCT — это возросшая масса мотоцикла, отчасти именно из-за автоматической коробки передач его вес превысил три центнера. Тормоза с таким весом справляются, но их пришлось существенно усилить. Уверенную остановку Honda CTX1300 обеспечивают два 310-миллиметровых диска на переднем и один 315-мм диск на заднем колесе. Их функциональность поддерживается еще и антиблокировочной системой. Модель Honda CTX1300 Deluxe в дополнение ко всему вышеперечисленному имеет штатную аудиосистему с Bluetooth-технологией, а также самовыключающиеся поворотники.

В целом, Honda CTX1300 великолепно подходит для длительных поездок — расположение ручек руля, подножек и сиденья конструкторы явно скопировали с комфортных круизеров. А представители Honda и вовсе называют его дорожным мотоциклом будущего. 

Технические характеристики Honda CTX1300 (Deluxe) 2014:

Двигатель: V4, 1261 см3 (78.0 x 66.0 мм), жидкостное охлаждение, степень сжатия 10.0:1, DOHC, 4 клапана на цилиндр, инжектор PGM-FI с электронным блоком управления IACV
Коробка передач: 5 скоростей
Главная передача: карданный вал
Передняя подвеска: перевернутая 45-мм вилка
Задняя подвеска: пара амортизаторов, регулировка предварительного натяжения пружин
Тормоза: спереди пара дисков 310 мм, сзади диск 315 мм (+система CBS ABS на модели Deluxe)
Резина: 130/70R-18 и 200/50R-17
Колесная база: 1 636 мм
Высота по седлу: 739 мм
Топливный бак: 19.3 л
Цвета: черный металлик, серо-синий металлик, красный
Снаряженная масса: 328 кг (CTX1300) / 332 кг (CTX1300 Deluxe)

mmoto.tk

HONDA CTX1300 OWNER'S MANUAL Pdf Download.

  • Page 1

    This publication includes the latest production information available before printing. Honda Motor Co., Ltd. reserves the right to make changes at any time without notice and without incurring any obligation.

  • Page 2

    Honda motorcycle. Your selection of a ● The illustrations here in are based on the Honda makes you part of a worldwide family CTX1300A ED type. of satisfied customers who appreciate Country Codes Honda’s reputation for building quality into...

  • Page 3

    A Few Words About Safety Your safety, and the safety of others, is very DANGER important. Operating this motorcycle safely is You WILL be KILLED or SERIOUSLY an important responsibility. HURT if you don’t follow instructions. To help you make informed decisions about safety, we have provided operating WARNING procedures and other information on safety...

  • Page 4: Table Of Contents

    Contents Motorcycle Safety P. 2 Operation Guide P. 18 Maintenance P. 70 Troubleshooting P. 114 Information P. 144 Specifications P. 158 Index P. 161...

  • Page 5: Table Of Contents

    Motorcycle Safety This section contains important information for safe riding of your motorcycle. Please read this section to ensure rider and passenger safety. Safety Guidelines .........P. 3 Image Labels..........P. 6 Safety Precautions ........P. 11 Riding Precautions ........P. 12 Accessories & Modifications......P. 16 Loading ............P.

  • Page 6: Safety Guidelines

    Safety Guidelines Safety Guidelines that you and your passenger are both wearing an approved motorcycle helmet and protective Follow these guidelines to ensure your safety: apparel. Instruct your passenger on holding ● Perform all routine and regular inspections onto the grab rails or your waist, leaning with specified in this manual.

  • Page 7

    Safety Guidelines Make Yourself Easy to See Keep Your Honda in Safe Condition Make yourself more visible, especially at night, It’s important to keep your motorcycle properly by wearing bright reflective clothing, maintained and in safe riding condition. positioning yourself so other drivers can see...

  • Page 8

    Safety Guidelines check the tightness of critical nuts and bolts, WARNING and check the handlebar, control levers, brakes, and wheels. Ride slowly and cautiously. Carbon monoxide gas is toxic. Your motorcycle may have suffered damage Breathing it can cause that is not immediately apparent. Have your unconsciousness and even kill you.

  • Page 9: Image Labels

    Image Labels Image Labels Read instructions contained in Owner’s Manual carefully. The following pages describe the label meanings. Some labels warn you of Read instructions contained in Shop Manual potential hazards that could cause serious carefully. In the interest of safety, take the injury.

  • Page 10

    Image Labels BATTERY LABEL DANGER • Keep flame and spark away from the battery. Battery produce explosive gas that can cause explosion. • Wear the eye protection and rubber gloves when handling the battery, or you can get burned or lose your eyesight by the battery electrolyte.

  • Page 11

    Image Labels RADIATOR CAP LABEL DANGER ED, E type only NEVER OPEN WHEN HOT. Hot coolant will scald you. Relief pressure valve begins to open at 1.1 kgf/cm ACCESSORIES AND LOADING WARNING LABEL WARNING ACCESSORIES AND LOADING • The safety stability and handling of this motorcycle may be affected by the addition of accessories and luggage.

  • Page 12

    Image Labels SADDLEBAG LABEL Heavy cargo placed on the open lid can damage the saddlebag and lid. TYRE INFORMATION LABEL Cold tyre pressure: [Driver only] Front 250 kPa (2.50 kgf/cm , 36 psi) Rear 290 kPa (2.90 kgf/cm , 42 psi) [Driver and passenger] Front 250 kPa (2.50 kgf/cm...

  • Page 13

    Image Labels SAFETY REMINDER LABEL For your protection, always wear helmet, protective apparel. FUEL LABEL Unleaded petrol only CARGO LIMIT LABEL Do not exceed 9.0 kg (20.0 lb) CARGO LIMIT LABEL Do not exceed 0.5 kg (1.0 lb)

  • Page 14: Safety Precautions

    Safety Precautions ● Safety Precautions Face shield with unobstructed field of vision or other approved eye protection ● Ride cautiously and keep your hands on the WARNING handlebar and feet on the footpegs. ● Keep passenger’s hands onto the grab rails or Not wearing a helmet increases the your waist, passenger’s feet on the footpegs chance of serious injury or death in a...

  • Page 15: Riding Precautions

    Riding Precautions Riding Precautions Brakes Observe the following guidelines: ● Running-in Period Avoid excessively hard braking and down- shifts. During the first 500 km (300 miles) of running, Sudden braking can reduce the follow these guidelines to ensure your motorcycle’s stability. motorcycle’s future reliability and performance.

  • Page 16

    Riding Precautions ❙ ❙ Combined ABS Engine Braking Your motorcycle is equipped with a brake Engine braking helps slow your motorcycle system that distributes the braking force down when you release the throttle. For further between the front and rear brakes. slowing action, downshift to a lower gear.

  • Page 17

    Riding Precautions ❙ Parking with the Side Stand or Centre Stand Parking 1. Stop the engine. ● Park on a firm, level paved surface. 2. Using the side stand ● If you must park on a slight incline or loose Push the side stand down.

  • Page 18

    Riding Precautions TCS does not work in case of rear wheel lock Refuelling and Fuel Guidelines caused by a sudden closing of the throttle. Follow these guidelines to protect the engine Do not close the throttle suddenly especially on and catalytic converters: the slippery road surface.

  • Page 19: Accessories & Modifications

    Honda or make modifications to your motorcycle from its Follow all instructions in this owner’s original design. Doing so can make it unsafe.

  • Page 20: Loading

    Loading Loading WARNING ● Carrying extra weight affects your Overloading or improper loading can motorcycle’s handling, braking and stability. cause a crash and you can be seriously Always ride at a safe speed for the load you hurt or killed. are carrying.

  • Page 21: Parts Location

    Parts Location Right saddlebag (P68) (P90) (P69) Accessory socket Throttle grip (P110) (P104) Front brake fluid reservoir (P111) Front brake lever (P104) Rear brake fluid reservoir Spark plugs (P96) (P88) Right over head cover Engine oil fill cap (P99) Engine oil level inspection window (P98) Brakelight switch...

  • Page 22

    (P107) (P141) Clutch fluid reservoir Fuse box Main fuse B (P142) Clutch lever Fairing pockets (P67) (P91) Left side cover (P89) Left inner panel (P87) Fuel fill cap (P63) Left middle cowl (P93) Seat (P86) (P92) Left shroud Battery (P95) Main fuse A (P143) (P96)

  • Page 23

    Instruments Speedometer i-Multi-Information Display (P21) Tachometer NOTICE Do not operate the engine in the tachometer red zone. Excessive engine speed can adversely affect engine life. Tachometer red zone (excessive engine rpm range) (up) button SELECT (down) button button SELECT Display Check When the ignition switch is turned on, the opening symbol will show on the i-multi- information display.

  • Page 24

    i-Multi-Information Display The i-multi-information display shows the odometer, trip meter, air temperature gauge, and other gauges. It also displays important messages such as warnings and other helpful information. Clock (12-hour display) (P28) (P31) To set the clock: (P27) Status icons Coolant temperature gauge ( When the coolant is over specified temperature, the 6th (H) segment flashes and high coolant temperature indicator lights.

  • Page 25

    Instruments (Continued) Current fuel mileage [INST.FUEL] & Average fuel mileage [AVG.FUEL] & Average speed [AVG.SPEED] & Trip time [TRIP TIME] & Audio information (P27) To reset the average fuel mileage: Current fuel Average Average Trip time Audio mileage fuel mileage speed information SELECT...

  • Page 26

    ❙ Current fuel mileage The current fuel mileage shows the current or instant fuel mileage you are getting. Display range: 0.0 to 99.9 km/l (l/100km, mile/l or mile/gal) • When your speed is less than 7 km/h (5 mph): “--.-“ is displayed •...

  • Page 27

    Instruments (Continued) ❙ Average speed Shows average speed since the engine was started. Display range: 0 to 210 km/h (0 to 130 mph) • Initial display: “---“ is displayed When “---” is displayed while riding, go to your dealer for service. ❙...

  • Page 28

    ❙ Odometer Total distance ridden. When “------” is displayed, go to your dealer for service. ❙ Tripmeter A/B Distance ridden since the tripmeter was reset. When “---.-” or “----.-” is displayed, go to your dealer for service. (P27) To reset the tripmeter: ❙...

  • Page 29

    Instruments (Continued) ❙ Available driving distance (only reserve fuel mode) When the 1st (E) segment of the fuel gauge flashes, the estimated available driving distance is indicated. Display range: 99 to 0 km (mile) • Above 99 km (mile): “99“ is displayed The indicated available driving distance is calculated based on the driving conditions, and the indicated figure may not always be the actual allowable distance.

  • Page 30

    ❙ Status Icons The information about currently used audio system and handle grip heater system is displayed on the upper part of i-multi-information display by icons. (P44) Information of the audio system: (P42) Information of the handle grip heater system: ❙...

  • Page 31

    Instruments (Continued) Setting Mode Select the menu by pressing the SELECT You can set up the following items: buttons and decide the menu by pressing the • Backlight brightness setting [BRIGHTNESS] button. • HISS Indicator setting [HISS] • Clock setting [CLOCK] •...

  • Page 32

    ❙ Backlight brightness setting Press the button. The brightness level is set, and then the display returns to the You can adjust the brightness to one of five main menu screen. levels. Select “BRIGHTNESS“ menu on the main menu screen, and then the display moves to the menu screen of “BRIGHTNESS“.

  • Page 33

    Instruments (Continued) ❙ HISS Indicator setting Press the button. The HISS Indicator setting is set, and then the display returns to You can select on or off for blinking of the the main menu screen. HISS indicator. Select “HISS“ menu on the main menu screen, and then the display moves to the (P28) menu screen of “HISS“.

  • Page 34

    ❙ Clock setting Press the SELECT button until the desired minute is displayed. Select “CLOCK“ menu on the main menu Press and hold to move the minute fast. screen, and then the display moves to the (P28) Press the button. The clock is set, and menu screen of “CLOCK“.

  • Page 35

    Instruments (Continued) ❙ Each meter unit setting To change the unit of each meter, select Except E type “UNIT“ menu on the main menu screen, and You can change the fuel mileage meter unit. then the display moves to the menu screen of (P28) The unit of the current fuel mileage and “UNIT“.

  • Page 36

    To change the speed and mileage unit When selecting “mile” E type only • Unit of the average speed shows “mph” • Unit of the odometer, tripmeter A/B and Select “DIST“ on the menu screen of available driving distance shows “mile” “UNIT“, and then the cursor moves to •...

  • Page 37

    Instruments (Continued) To change the fuel mileage meter unit Press the button. The cursor returns to “FUEL“. Select “FUEL“ on the menu screen of “UNIT“, and then the cursor moves to When selecting “l/100km” “l/100km“, “km/l“, “mile/gal“ or “mile/l“. • Unit of current fuel mileage and average ED, U and E type that selected “km”...

  • Page 38

    ❙ Reset to factory default setting When selecting “YES” Press the button, the set value will The set value can be returned to initial return to initial setting, and then the display setting. returns to the main menu screen. When selecting “NO” Select “DEFAULT ALL“...

  • Page 39

    Indicators High beam indicator High coolant temperature indicator Neutral indicator Comes on briefly when the ignition Comes on when the transmission switch is turned on. is in Neutral. (P116) If it comes on while riding: ABS (Anti-lock Brake System) indicator Comes on when the ignition switch is turned on.

  • Page 40

    Right turn signal indicator TCS (Traction Control System) indicator Left turn signal indicator • Comes on when the ignition switch is turned on. Goes off when your speed reaches approximately 10 km/h (6 mph) to indicate TCS is ready to work. •...

  • Page 41

    Switches Headlight dimmer switch • : High beam • : Low beam Passing light control switch Flashes the high beam headlight. Handle grip heater switch (P42) Horn button Turn signal switch • The turn signal will automatically stop when you complete the turn. •...

  • Page 42

    Engine stop switch Should normally remain in the (Run) position. In an emergency, switch to the (Off) position to stop the engine. Hazard switch Switchable when the ignition switch is ON. Can be turned to off regardless of the ignition switch position.

  • Page 43

    Switches (Continued) button SELECT button These buttons used to operate the (P22) i-multi-information display. power button AUDIO button MODE button MUTE button VOLUME button TRACK These buttons used to operate the audio (P48) system. TCS (Traction Control System) off switch Press and hold to turn the TCS on and off.

  • Page 44

    Ignition Switch Turns electrical system on for accessory. Switches the electrical system on/off, locks the Turns electrical system steering. on for starting/riding. Key can be removed when in the OFF or LOCK position. Turns engine off. LOCK Locks steering. ❙ Steering Lock Locking Lock the steering when parking to help...

  • Page 45: Handle Grip Heater

    Handle Grip Heater CTX1300A is equipped with a handle grip Handle grip heater indicator: heater that warms up your hands during ride. Displayed when handle grip heater is on. Wear gloves to protect your hands from the The selected heater level is indicated by the heated grips.

  • Page 46

    ❙ To operate handle grip heater Level 5 (P61) Start the engine. highest temperature Press the handle grip heater switch. The handle grip heater is on. Level 4 Select the heater level by pressing the switch. Do not leave the handle grip heater in the Level 3 high position for a long time on a warm day.

  • Page 47: Audio System

    Audio System This audio system can play audio files on Bluetoothr audio devices (mobile phones, digital audio players or equivalents), USB digital audio players and USB flash drives. The audio system can pair with Bluetoothr sound devices (speakers, headsets, communication devices or equivalents). USB digital audio player USB flash drive Bluetoothr sound...

  • Page 48

    • Only operate audio buttons when safe to About Bluetoothr audio do so. • Only one Bluetoothr audio device and • Set the volume at a level that still allows only one Bluetoothr sound device can be horns and emergency vehicles to be heard. paired with the audio system at a time.

  • Page 49

    Bluetooth 2.0 + EDR or higher SIG, Inc., and any use of such marks by A2DP Bluetoothr profile Honda Motors Co., Ltd., is under license. AVRCP 1.3 or higher Other trademarks and trade names are those ❙ of their respective owners.

  • Page 50

    ❙ Audio Files on USB Flash Drives MPEG4/AAC LC Standard MPEG2/AAC LC Standard MPEG1 Audio Layer 3 File extension .m4a File extension .mp3 Digital rights Sampling periodicity Not support 32/44.1/48 management (DRM) (kHz) Sampling periodicity 32/40/48/56/64/80/96/112/128/160/ 16/22.05/32/44.1/48 Bit rates (kbps) (kHz) 192/224/256/320/VBR Bit rates (kbps)

  • Page 51

    Audio System (Continued) Audio System Location i-Multi-Information Display (P49) Speakers button TRACK USB connector Changes tracks. (P55) power AUDIO button button VOLUME Switches the audio Adjusts the volume. system on/off. This button button MUTE MODE This button is also Mutes the audio. This Selects the audio mode.

  • Page 52

    i-Multi-Information Display USB device status icon: Displayed when a USB device is connected. Bluetoothr device Playing status icon: The playing status of status icon audio system is displayed. USB device status icon Audio device status icon, Sound device Playing status icon status icon: The current audio mode is displayed.

  • Page 53

    Audio System (Continued) Changing the Audio Mode Select an audio mode, the status icon will You can select four audio modes by pressing blink. The status icon will stop blinking when button. the information from the audio device is MODE The selected mode is displayed by audio received.

  • Page 54

    The motorcycle is in pairing mode. connectable state, the audio device will be Select “Honda Motorcycle Audio” on an connected automatically. audio device according to its manual. Presence of a Bluetoothr device in the Registration is completed, blink of the icon vicinity sometimes affects the pairing.

  • Page 55

    Audio System (Continued) ❙ To pair a Bluetoothr sound device Select the audio mode 1 or 3 using the Bluetoothr device (P50) status icon MODE button. The beep signal cannot be heard when the mode 2 or 4 is chosen. To end the pairing mode on the way, press Press and hold the MODE...

  • Page 56

    ❙ ❙ To play a track To stop the track Press the AUDIO power button. The audio Make sure that your audio device is on and system turns off and the track stops. connected to the audio system. The Bluetoothr device status icon ❙...

  • Page 57

    The long beep (1 second) will sound and the registered informations will be deleted. If the registered informations cannot be deleted, the short beep sounds three times. Delete the Bluetoothr information of “Honda Motorcycle Audio” from the audio device according to its manual.

  • Page 58

    USB Digital Audio Player • USB devices can be charged with the USB ❙ cable when the ignition switch is in the ON To connect a USB device or ACC position. The charging time may (P67) Open the right fairing pocket. be longer than usual.

  • Page 59

    Audio System (Continued) ❙ ❙ To play a track on a USB digital audio To pair a Bluetoothr sound device (P52) player Make sure that your digital audio player is ❙ To stop the track on and connected to the audio system. Press the power button.

  • Page 60

    ❙ USB Flash Drive To play a track on a USB flash drive • Use a recommended USB flash drive of Make sure that your USB flash drive is 256 MB or higher. connected to the audio system. • Some USB flash drives (such as devices The USB device status icon is displayed with security lockout features, etc.) may when a USB flash drive is connected.

  • Page 61

    Audio System (Continued) ❙ ❙ To pair a Bluetoothr sound device To change a folder on the USB flash (P52) drive Press and hold the (up) button to TRACK ❙ To stop the track change to the next folder on the USB flash Press the power button.

  • Page 62

    ❙ Muting To activate/deactivate of Automatic The audio system has two mute functions: mute the manual mute function and automatic When you slow down, audio volume mute function by vehicle speed. decreases automatically, and when you accelerate, it returns to the original volume. ❙...

  • Page 63

    Audio System (Continued) ❙ Speed-sensitive Volume To change the volume mode Compensation (SVC) Press and hold the MUTE button for 1 The SVC has four volume modes: OFF, LO, second. MID, and HI. SVC adjusts the volume level Release the button. The display will show based on the vehicle speed.

  • Page 64: Starting The Engine

    Starting the Engine Start your engine using the following Make sure the engine stop switch is in the (Run) position. procedure, regardless of whether the engine is cold or warm. Turn the ignition switch to the ON position. Shift the transmission to Neutral ( indicator comes on).

  • Page 65: Shifting Gears

    Shifting Gears Your motorcycle transmission has 5 forward gears in a one-down, four-up shift pattern. If you put the motorcycle in gear with the side stand down, the engine will shut off.

  • Page 66

    Refuelling Fuel type: Unleaded petrol only Fuel tank Fuel octane number: Your motorcycle is designed to use Research Octane Number (RON) 91 or higher Tank capacity: 19 litres (5.0 US gal, 4.2 Imp Ignition key gal) ❙ (P15) Refuelling and Fuel Guidelines Fuel fill cap Holder Opening the Fuel Fill Cap...

  • Page 67

    Refuelling (Continued) Closing the Fuel Fill Cap Install and tighten the fuel fill cap firmly by turning it clockwise until it clicks. Close the fuel tank lid and remove the key. WARNING Petrol is highly flammable and explosive. You can be burned or seriously injured when handling fuel.

  • Page 68

    Storage Equipment Helmet holder Use the helmet holder only when parked. The helmet holder is located under the seat. ❙ (P86) (P67) Removing the Seat A helmet set wire is in the tool kit. Helmet holder Helmet set wire WARNING Riding with a helmet attached to the holder can interfere with the rear wheel or suspension and could cause a...

  • Page 69

    Storage Equipment (Continued) U-shaped Lock The U-shaped lock is held in place above the rear fender with the rubber strap. To store a U-shaped lock under the seat. Some U-shaped locks may not fit in the U-shaped lock compartment due to their size or design. ❙...

  • Page 70

    Tool Kit/Document Bag Fairing Pocket The tool kit is located in the tool box (in the Never exceed the maximum weight capacity. left saddlebag) with the rubber strap. Maximum weight: 0.5 kg (1.0 lb) The document bag is located in the left Right fairing pocket saddlebag with the hook and loop fastener.

  • Page 71

    Storage Equipment (Continued) Saddlebag Never exceed the maximum weight capacity. Maximum weight: 9.0 kg (20.0 lb) Ignition key Lever Saddlebag lid Opening the Saddlebag The right and left saddlebags can be opened in the same manner. Saddlebag lid Insert the ignition key, and turn it clockwise. Pull the lever upwards.

  • Page 72

    Accessory Socket To prevent the battery from becoming weak (or dead), keep the engine running while The accessory socket is located under the drawing current from the socket. seat. Set the headlight on low beam while the socket is in use. The battery may run down or Open the cover to access to the accessory cause damage to the accessory socket.

  • Page 73: Maintenance

    Maintenance Please read “Importance of Maintenance” and “Maintenance Fundamentals” carefully before attempting any maintenance. Refer to “Specifications” for service data. Importance of Maintenance ......P. 71 Clip B............P. 94 Maintenance Schedule.......P. 72 Battery............P. 95 Maintenance Fundamentals ......P. 75 Spark Plugs..........P. 96 Tool kit ............P.

  • Page 74

    Importance of Maintenance Importance of Maintenance Maintenance Safety Keeping your motorcycle well-maintained is Always read the maintenance instructions absolutely essential to your safety and to before you begin each task, and make sure that protect your investment, obtain maximum you have the tools, parts, and skills required. performance, avoid breakdowns, and reduce air We cannot warn you of every conceivable pollution.

  • Page 75

    Honda’s standards and specifications by properly trained and Honda recommends that your dealer should equipped technicians. Your dealer meets all road test your motorcycle after each periodic of these requirements. Keep an accurate maintenance is carried out.

  • Page 76: Maintenance Schedule

    : Inspect (clean, adjust, lubricate, or replace if necessary) you have the necessary tools and are mechanically skilled. : Replace Procedures are provided in an official Honda Shop Manual. : Technical. In the interest of safety, have your motorcycle serviced by your dealer.

  • Page 77

    Maintenance Schedule Odometer Reading* Pre-ride Refer Annual Regular Items Check × 1,000 km Check Replace P. 75 page × 1,000 mi Final Drive Oil 3 Years Brake Fluid* 2 Years Brake Pads Wear Brake System Brakelight Switch Headlight Aim Lights/Horn –...

  • Page 78

    Maintenance Fundamentals ● Brakes − Check operation; Pre-ride Inspection Front and Rear: check brake fluid level and To ensure safety, it is your responsibility to pads wear. P. 104, 105 perform a pre-ride inspection and make sure ● Lights and horn − Check that lights, that any problem you find is corrected.

  • Page 79

    Maintenance Fundamentals Replacing Parts Always use Honda Genuine Parts or their equivalents to ensure reliability and safety. When ordering coloured components, specify the model name, colour, and code mentioned on the colour label. The colour label is attached to the frame under the seat.

  • Page 80

    Maintenance Fundamentals Battery WARNING Your motorcycle has a maintenance-free type The battery gives off explosive battery. You do not have to check the battery hydrogen gas during normal electrolyte level or add distilled water. Clean the operation. battery terminals if they become dirty or corroded.

  • Page 81

    Always replace the battery with another maintenance-free battery of the same type. NOTICE Installing non-Honda electrical accessories can overload NOTICE the electrical system, discharging the battery and possibly Replacing a fuse with one that has a higher rating greatly damaging the system.

  • Page 82

    Conserving” or “Resource Conserving” on the For recommended engine oil, see circular API service symbol. “Specifications.” P. 159 If you use non-Honda engine oil, check the label to make sure that the oil satisfies all of the following standards: ● JASO T 903 standard*...

  • Page 83

    Brake Fluid (Clutch Fluid) Recommended Coolant Do not add or replace brake fluid, except in an Pro Honda HP coolant is a pre-mixed solution of emergency. Use only fresh brake fluid from a antifreeze and distilled water. sealed container. If you do add fluid, have the...

  • Page 84

    Maintenance Fundamentals ❙ Inspecting for Damage Tyres (Inspecting/Replacing) Inspect the tyres for ❙ Checking the Air Pressure cuts, slits, or cracks Visually inspect your tyres and use an air that exposes fabric or pressure gauge to measure the air pressure at cords, or nails or least once a month or any time you think the other foreign objects...

  • Page 85

    Maintenance Fundamentals ❙ Inspecting Tread Depth WARNING Inspect the tread wear indicators. If they become visible, replace the tyres immediately. Riding on tyres that are excessively For safe riding, you should replace the tyres worn or improperly inflated can cause when the minimum tread depth is reached.

  • Page 86

    Always use the size and type of tyres ● Have the wheel balanced with Honda recommended in this owner’s manual. Genuine balance weights or equivalents after the tyre is installed. ●...

  • Page 87

    Maintenance Fundamentals Air Cleaner This motorcycle is equipped with a viscous type air cleaner element. Air blow cleaning or any other cleaning can degrade the viscous element performance and cause the intake of dust. Do not perform the maintenance. Should be serviced by your dealer.

  • Page 88

    Tool kit The tool kit is stored in the left saddlebag. P. 67 You can perform some roadside repairs, minor adjustments and parts replacement with the tools contained in the kit. ● 5 mm Hex wrench ● 6 mm Hex wrench ●...

  • Page 89

    Removing & Installing Body Components Seat helmet holder, to store a U-shaped lock, and to remove the left side cover. ❙ Front stays Prongs Removal 1. Insert the ignition key into the lock. Rear stays Seat 2. Turn the ignition key clockwise and hold it, then pull rear of the seat back and up.

  • Page 90

    Removing & Installing Body Components Left Inner Panel Left Inner Panel The left inner panel must be removed to access the battery, fuse box and main fuses A, B, to remove the left fairing pocket and Tab D Inner panel left middle cowl.

  • Page 91: Over Head Cover

    Removing & Installing Body Components Over Head Cover Over Head Cover The right over head cover must be removed to access the oil fill cap and spark plugs. The left over head cover must be removed to Grommets Over head cover Tabs access the spark plugs, and to remove the left side cover.

  • Page 92: Left Side Cover

    Removing & Installing Body Components Left Side Cover Left Side Cover The left side cover must be removed to access the coolant reserve tank cap. ❙ Prongs Grommets Removal 1. Remove the seat. P. 86 2. Remove the left over head cover. P.

  • Page 93

    Removing & Installing Body Components Saddlebag Saddlebag The left saddlebag must be removed to service the rear suspension, and to remove the rear wheel. Bolts The right saddlebag must be removed to service the rear suspension. The right and left saddlebags can be removed in the same manner.

  • Page 94: Left Fairing Pocket

    Removing & Installing Body Components Left Fairing Pocket Left Fairing Pocket The left fairing pocket must be removed to access the fuse box and main fuse B. ❙ Removal Clip A Left fairing pocket Clip A 1. Open the left fairing pocket. P.

  • Page 95: Left Shroud

    Removing & Installing Body Components Left Shroud Left Shroud The left shroud must be removed to access the main fuse A, and to remove the left middle cowl. ❙ Removal Tabs 1. Remove the bolt A. 2. Remove the bolts B. Prong 3.

  • Page 96

    Removing & Installing Body Components Left Middle Cowl Left Middle Cowl The left middle cowl must be removed to access the main fuses A. ❙ Tab B Tab A Removal 1. Remove the left inner panel. P. 87 Tab C Tab D 2.

  • Page 97

    Removing & Installing Body Components Clip A Clip A Clip B The clip A must be removed to remove the The clip B must be removed to remove the left inner panel, left side cover, left fairing left side cover. pocket and left middle cowl.

  • Page 98

    Removing & Installing Body Components Battery Battery 3. Disconnect the negative terminal from the battery. 4. Disconnect the positive terminal from Battery holder Negative terminal the battery. Bolt 5. Remove the battery taking care not to drop the terminal nuts. ❙...

  • Page 99

    Spark Plugs Checking Spark Plug Spark plug wrench For the recommended spark plugs, see “Specifications.” P. 159 Use only the recommended type of spark plugs in the recommended heat range. NOTICE Using spark plugs with an improper heat range can cause engine damage.

  • Page 100

    Spark Plugs Checking Spark Plug 6. Check the spark plug gap using a wire- 9. Tighten the spark plug: ● type feeler gauge. If the old plug is good: If adjustment is necessary, bend the 1/8 turn after it seats ●...

  • Page 101

    Engine Oil Checking the Engine Oil Oil level inspection 1. If the engine is cold, idle the engine for 3 window to 5 minutes. 2. Turn the ignition switch off, stop the Upper level engine and wait for 2 to 3 minutes. 3.

  • Page 102: Adding Engine Oil

    Engine Oil Adding Engine Oil Adding Engine Oil 3. Securely reinstall the oil fill cap. 4. Install the right over head cover. If the engine oil is below or near the lower NOTICE level mark, add the recommended engine oil. Overfilling with oil or operating with insufficient oil can P.

  • Page 103: Changing Engine Oil & Filter

    Changing the oil and filter requires special tools. We recommend that you have your motorcycle serviced by your dealer. Use a new Honda Genuine oil filter or equivalent specified for your model. NOTICE Using the wrong oil filter can result in serious damage to the engine.

  • Page 104

    Engine Oil Changing Engine Oil & Filter 6. Remove the oil filter with a filter wrench 9. Install a new sealing washer onto the and let the remaining oil drain out. Make drain bolt. Tighten the drain bolt. sure the prior seal is not stuck to the Torque: 29 N·m (3.0 kgf·m, 21 lbf·ft) engine.

  • Page 105: Adding Coolant

    Coolant Checking the Coolant If the coolant level is dropping noticeably or the reserve tank is empty, you likely have a 1. Place your motorcycle on a firm, level serious leak. Have your motorcycle inspected surface. by your dealer. 2. Hold your motorcycle in an upright position.

  • Page 106: Changing Coolant

    Coolant Changing Coolant Changing Coolant 4. Remove the reserve tank cap and add fluid while monitoring the coolant level. Have your dealer change the coolant unless Do not overfill above the UPPER level you have the proper tools and are mark.

  • Page 107

    Brakes Checking Brake Fluid If the brake fluid level in either reservoir is below the LOWER level mark or the brake 1. Place your motorcycle in an upright lever and pedal freeplay becomes excessive, position on a firm, level surface. inspect the brake pads for wear.

  • Page 108: Inspecting The Brake Pads

    Brakes Inspecting the Brake Pads Inspecting the Brake Pads Rear Inspect the brake pads from the rear left of the motorcycle. Check the condition of the brake pad wear If necessary have the pads replaced by your indicators. dealer. The pads need to be replaced if a brake pad Always replace both left and right brake pads is worn to the indicator.

  • Page 109

    Brakes Adjusting the Brakelight Switch Adjusting the Brakelight Switch Check the operation of the brakelight switch. Turn the adjusting nut in the direction A if the switch operates too late, or turn the nut in the direction B if the switch operates too soon.

  • Page 110: Checking Clutch Fluid

    Clutch Checking Clutch Fluid If the fluid level is low or if you find fluid leaks, or deterioration or cracks in the hoses and fittings, have the clutch system serviced Clutch fluid LOWER by your dealer. reservoir level mark 1. Place your motorcycle in an upright position on a firm, level surface.

  • Page 111

    Side Stand 4. Start the engine, pull the clutch lever in, and shift the transmission into gear. 5. Lower the side stand all the way. The engine should stop as you lower the side stand. If the engine doesn’t stop, have your motorcycle inspected by your dealer.

  • Page 112

    Final Drive Oil Changing Final Drive Oil 4. Install a new sealing washer onto the drain bolt. Tighten the drain bolt. 1. Place your motorcycle on its centre stand Torque: 20 N·m (2.0 kgf·m, 15 lbf·ft) on a level surface. 2.

  • Page 113

    Throttle Checking the Throttle Freeplay at the throttle grip flange: 2 to 6 mm (0.1 to 0.2 in) With the engine off, check that the throttle rotates smoothly from fully closed to fully Freeplay open in all steering positions and throttle Flange freeplay is correct.

  • Page 114

    Other Adjustments Adjusting the Brake Lever After adjustment, check that the levers operate correctly before riding. You can adjust the distance between the tip NOTICE of the brake lever and handle grip. Do not turn the adjuster beyond its natural limit. ❙...

  • Page 115: Adjusting The Rear Suspension, Spring Preload

    Other Adjustments Adjusting the Rear Suspension Adjusting the Rear Suspension Pin spanner ❙ Spring Preload Arrow mark You can adjust the spring preload by the adjuster to suit the load or the road surface. 1. Remove the right and left saddlebags. P.

  • Page 116

    Other Adjustments Adjusting the Headlight Aim Adjusting the Headlight Aim You can adjust vertical aim of the headlight for proper alignment. Turn the knobs in or out as necessary. Obey local laws and regulations. Raise Lower Raise Lower Knobs...

  • Page 117: Troubleshooting

    Troubleshooting Engine Will Not Start (HISS indicator stays Other Warning Indications ..... P. 120 on) ............P. 115 Fuel Gauge Failure Indications....P. 120 Coolant Temperature Gauge Failure Overheating (High coolant temperature Indication .......... indicator is on)........P. 116 P. 120 Warning Indicators On or Flashing ..P.

  • Page 118

    Engine Will Not Start (HISS indicator stays on) ❙ Starter Motor Operates But Engine Check if there is no another HISS key Does Not Start (including spare key) close to the ignition switch. Check the following items: Check if there are no any metallic seals ●...

  • Page 119

    Overheating (High coolant temperature indicator is on) The engine is overheating when the 2. Check that the radiator fan is operating, following occurs: and then turn the ignition switch to the ● High coolant temperature indicator comes OFF position. on and the 6th (H) segment flashes in the If the fan is not operating: coolant temperature gauge.

  • Page 120: Low Oil Pressure Indicator

    Warning Indicators On or Flashing Low Oil Pressure Indicator If the engine oil level goes down rapidly, your motorcycle may have a leak or another If the low oil pressure indicator comes on, serious problem. Have your motorcycle pull safely to the side of the road and stop inspected by your dealer.

  • Page 121

    Warning Indicators On or Flashing ABS (Anti-lock Brake System) Indicator ABS (Anti-lock Brake System) If the ABS indicator stays on, your brakes will continue to work as a conventional system, Indicator but without the anti-locking function. If the indicator operates in one of the The ABS indicator may flash if you turn the following ways, you may have a serious rear wheel while your motorcycle is lifted off...

  • Page 122

    Warning Indicators On or Flashing TCS (Traction Control System) Indicator TCS (Traction Control System) Even when the TCS indicator is on, your motorcycle will have normal riding ability Indicator without TCS function. When the indicator comes on while the If the indicator operates in one of the TCS is in operation, you will have to close following ways, you may have a serious the throttle grip completely to regain...

  • Page 123

    Other Warning Indications Fuel Gauge Failure Indications Coolant Temperature Gauge Failure Indication If the fuel system has an error, the fuel gauge will be displayed as shown in the illustration. If the cooling system has an error, all If these occur, see your dealer as soon as segments will blink or go off as shown in the possible.

  • Page 124

    Other Warning Indications Handle Grip Heater Failure Indication Handle Grip Heater Failure Indication If the handle grip heater system has an error, the handle grip heater status icon will blink. If the “E-1”, “E-2” or “E-3” blinking does not go off, see your dealer as soon as possible.

  • Page 125: Repair Kit

    Tyre Puncture Repairing a puncture or removing a wheel WARNING requires special tools and technical expertise. We recommend you have this type of service Riding your motorcycle with a performed by your dealer. temporary tyre repair can be risky. If After an emergency repair, always have the the temporary repair fails, you can tyre inspected/replaced by your dealer.

  • Page 126: Front Wheel

    Tyre Puncture Removing Wheels When removing and installing the wheel, be 4. On the right side, remove the mounting careful not to damage the wheel speed bolts and remove the brake caliper. sensor and pulser ring. Support the brake caliper assembly so that it doesn’t hang from the brake ❙...

  • Page 127

    Tyre Puncture Removing Wheels 5. Loosen the right front axle pinch bolts. Front axle bolt Side collar 6. Remove the front axle bolt. 7. Support your motorcycle securely and raise the front wheel off the ground using a maintenance stand or a hoist. 8.

  • Page 128

    Tyre Puncture Removing Wheels Installation 4. Tighten the left axle pinch bolts to hold 1. Attach the side collars to the wheel. the front axle shaft. 2. On the left side, place the wheel 5. Install and tighten the axle bolt. between the fork legs and insert the Torque: 59 N·m (6.0 kgf·m, 44 lbf·ft) front axle shaft to the end, through the...

  • Page 129

    Tyre Puncture Removing Wheels 8. Install the right brake caliper and tighten 12. Apply the brake lever and pump the fork new mounting bolts. several times. 13. Retighten the left axle pinch bolt. Torque: 31 N·m (3.2 kgf·m, 23 lbf·ft) Torque: 27 N·m (2.8 kgf·m, 20 lbf·ft) 9.

  • Page 130

    Tyre Puncture Removing Wheels ❙ Rear Wheel 2. Remove the left saddlebag. P. 90 3. Remove the bolts. Removal 4. Remove the rear fender by releasing the 1. Place your motorcycle on its centre stand tab. on a level surface. 5.

  • Page 131

    Tyre Puncture Removing Wheels 6. Remove the rear axle nut and washer A. 7. Remove the rear brake caliper stopper bolt. Rear axle nut 8. Loosen the rear axle pinch bolt. 9. Withdraw the rear axle shaft, and remove the washer B. 10.

  • Page 132

    Tyre Puncture Removing Wheels Installation 1. To install the rear wheel, reverse the Before installing the rear wheel, check that removal procedure. the wheel hub and final drive gear splines are Take care to prevent the brake caliper coated with molybdenum disulfide paste. from scratching the wheel during installation.

  • Page 133

    Tyre Puncture Removing Wheels 2. Align the end of the rear axle shaft with 6. Lower the rear wheel on the ground. the surface of the swingarm. 7. Loosen the rear axle pinch bolt. 8. Pump the swingarm up and down to seat Surface of the axle by pushing the rear end of the swingarm...

  • Page 134

    Audio System Trouble Symptom Cause/remedy Some Bluetoothr devices and applications software you use may be incompatible with the audio system and/or the operable functions may be limited. Check that the audio system and Bluetoothr device are both in the pairing mode. P.

  • Page 135

    Audio System Trouble Symptom Cause/remedy Depending on the Bluetoothr device and application software you use, it may take some time for the audio system to connect to device and to start playing an audio file. The connection may be temporarily disconnected when starting the engine, which is normal and not a malfunction.

  • Page 136

    Audio System Trouble Symptom Cause/remedy Some Bluetoothr devices and applications software you use may not be connected automatically. For connecting, follow the instructions in the instruction manual of your Bluetoothr device. The Bluetoothr devices that can be connected at the same time are limited to one audio device and one sound device.

  • Page 137

    Audio System Trouble Symptom Cause/remedy Some Bluetoothr devices and applications software you use may be incompatible with the audio system and/or audio files may not be played properly. Check the recommended specifications. P. 46 Depending on the Bluetoothr device and applications software you use, an audio file may not be played automatically.

  • Page 138

    Audio System Trouble Symptom Cause/remedy Presence of another Bluetoothr device or a device that emits electromagnetic waves such as communication equipment in the vicinity sometimes affects the communication. Due to the characteristics of Bluetoothr, though in rare cases, the system operation may become unstable. When it remains unstable, turn off the power to the audio system or the device being used, and then turn it on again.

  • Page 139

    Audio System Trouble Symptom Cause/remedy Depending on the Bluetoothr device and applications software you use, an audio file may not be played normally after receiving a telephone call, etc. Change the audio mode ( P. 50) or turn off the power to the audio system and then turn it on again.

  • Page 140

    Audio System Trouble Symptom Cause/remedy Some USB devices may be incompatible with the audio system and/or their operable functions may be limited. When the audio system does not recognize the USB device connected to the USB connector, turn the ignition switch off and then turn it on again.

  • Page 141

    Electrical Trouble Battery Goes Dead Burned-out Light Bulb Charge the battery using a motorcycle All light bulbs on the motorcycle are LEDs. battery charger. If there is a LED which is not turned on, see Remove the battery from the motorcycle your dealer for this service.

  • Page 142

    Electrical Trouble Burned-out Light Bulb ❙ ❙ Front Turn Signal Light Brakelight/Taillight/Rear Turn Signal Light Brakelight Taillight Front turn signal light Rear turn signal lights The front turn signal light uses several LEDs. If there is a LED which is not turned on, see The brakelight, taillight and rear turn signal your dealer for this service.

  • Page 143: License Plate Light

    Electrical Trouble Burned-out Light Bulb ❙ License Plate Light License plate light The license plate light uses several LEDs. If there is a LED which is not turned on, see your dealer for this service.

  • Page 144

    Electrical Trouble Blown Fuse Blown Fuse 1. Remove the left inner panel. P. 87 2. Remove the left fairing pocket. P. 91 Before handling fuses, see “Inspecting and 3. Remove the fuse box cover. Replacing Fuses.” P. 78 4. Pull the fuses out one by one with the fuse puller in the tool kit ( P.

  • Page 145

    Electrical Trouble Blown Fuse ❙ Main Fuse B 1. Remove the left inner panel. P. 87 2. Remove the left fairing pocket. P. 91 Fuse cover 3. Remove the fuse cover. 4. Check for a blown fuse. If main fuse B is blown, see your dealer for this service.

  • Page 146

    Electrical Trouble Blown Fuse ❙ Main Fuse A 1. Remove the left inner panel. P. 87 2. Remove the left shroud. P. 92 Main fuse A 3. Remove the left middle cowl. P. 93 4. Remove the starter magnetic switch cover.

  • Page 147: Information

    Information Keys............P. 145 Instruments, Controls, & Other Features ..P. 146 Fuels Containing Alcohol......P. 149 Catalytic Converters.........P. 150 Caring for Your Motorcycle.....P. 151 Storing Your Motorcycle ......P. 155 Transporting Your Motorcycle ....P. 155 You & the Environment ......P. 156 Serial Numbers .........P. 157...

  • Page 148: Ignition Key

    Keys Keys key. If you lose a key, make another duplicate key immediately. Ignition key This motorcycle has two ignition keys and a key To make a duplicate key and register it with tag with a key number and a bar code. your HISS system, take the spare key, the key tag, and the motorcycle to your dealer.

  • Page 149: Ignition Switch

    HISS switch is ON. Leaving the ignition switch ON with the engine stopped will drain the battery. The Honda Ignition Security System (HISS) Do not turn the key while riding. immobilizes the engine’s ignition system if an improperly-coded key is used to try and start Engine Stop Switch the engine.

  • Page 150

    Instruments, Controls, & Other Features EC Directive South Africa only Singapore only This immobilizer system complies with R & TTE (Radio and Telecommunications Terminal Equipment and the mutual recognition of their conformity) Directive. Morocco only The declaration of conformity to R & TTE Directive is provided to the owner at the time of purchase.

  • Page 151

    Instruments, Controls, & Other Features Audio system Document Bag EC Directive The owner’s manual, registration, and insurance information can be stored in the This audio systems complies with R & TTE (Radio plastic document bag located in the left and Telecommunications Terminal Equipment saddlebag.

  • Page 152: Fuels Containing Alcohol

    Fuels Containing Alcohol Fuels Containing Alcohol The use of petrol containing more than 10% ethanol may: ● Some conventional fuels blended with alcohol Damage the painting of the fuel tank. ● are available in some locales to help reduce Damage the rubber tubes of the fuel line. ●...

  • Page 153: Catalytic Converters

    A defective catalytic converter contributes to air pollution and can impair your engine’s performance. A replacement unit must be an original Honda part or equivalent.

  • Page 154: Caring For Your Motorcycle

    Frequent cleaning and polishing is important to 3. Thoroughly rinse your motorcycle with plenty ensure the life of your Honda. A clean of clean water and dry with a soft, clean motorcycle makes it easier to spot potential cloth.

  • Page 155

    Caring for Your Motorcycle ❙ ● Washing Precautions Do not direct water near the headlight. ● Follow these guidelines when washing: Do not use wax or polishing compounds on ● Do not use high-pressure washers: mat painted surface: High-pressure water cleaners can damage Use a soft cloth or sponge, plenty of moving parts and electrical parts, water, and a mild detergent to clean mat...

  • Page 156

    Caring for Your Motorcycle Aluminium Components Windscreen Aluminium will corrode from contact with dirt, Using plenty of water, clean the windscreen mud, or road salt. Clean aluminium parts with a soft cloth or sponge. (Avoid using regularly and follow these guidelines to avoid detergents or any kind of chemical cleaner on scratches: the windscreen.) Dry with a soft, clean cloth.

  • Page 157

    Caring for Your Motorcycle When the exhaust pipe and muffler are painted, Exhaust Pipe and Muffler do not use a commercially available abrasive The exhaust pipe and muffler are stainless steel kitchen cleaning compound. Use a neutral but may become stained by mud or dust. detergent to clean the painted surface on the exhaust pipe and muffler.

  • Page 158: Transporting Your Motorcycle, Storing Your Motorcycle

    Storing Your Motorcycle Storing Your Motorcycle After removing your motorcycle from storage, inspect all maintenance items required by the If you store your motorcycle outdoors, you Maintenance Schedule. should consider using a full-body motorcycle cover. Transporting Your If you won’t be riding for an extended period, Motorcycle follow these guidelines: ●...

  • Page 159

    You & the Environment You & the Environment drain or on the ground. Used oil, petrol, coolant, and cleaning solvents contain poisons Owning and riding a motorcycle can be that can hurt refuse workers and contaminate enjoyable, but you must do your part to protect drinking water, lakes, rivers, and oceans.

  • Page 160: Serial Numbers

    Serial Numbers Serial Numbers The frame and engine serial numbers uniquely identify your motorcycle and are required in order to register your motorcycle. They may also be required when ordering replacement parts. The frame number is stamped on the right side of the steering head.

  • Page 161: Specifications

    Specifications Specifications ■ Main Components Displacement 1,261 cm (76.9 cu-in) Type SC74 Bore × stroke 78 × 66 mm (3.1 × 2.6 in) Overall length 2,380 mm (93.7 in) Compression ratio 10.0:1 Overall width 940 mm (37.0 in) Unleaded petrol Fuel Overall height 1,170 mm (46.1 in)

  • Page 162: Specifications, Service Data

    Spark plug gap coolant (0.031 to 0.035 in) Idle speed 1,000 ± 100 rpm Honda 4-stroke motorcycle oil API Service Classification SG or higher, excluding oils Recommended marked as “Energy Conserving” or “Resource engine oil Conserving,” SAE 10W-30, JASO T 903 standard...

  • Page 163: Torque Specifications

    Specifications ■ ■ Bulbs Torque Specifications Headlight Engine oil drain bolt 29 N·m (3.0 kgf·m, 21 lbf·ft) Brakelight Oil filter 26 N·m (2.7 kgf·m, 19 lbf·ft) Taillight Final drive oil fill hole cap 12 N·m (1.2 kgf·m, 9 lbf·ft) Front turn signal lights LED Final drive oil drain bolt 20 N·m (2.0 kgf·m, 15 lbf·ft) Rear turn signal lights...

  • Page 164: Index

    Index Index ABS (Anti-lock Brake System) Battery ..........77, 95 ® Indicator .......... 36, 118 Bluetooth Audio ® Accessories..........16 About Bluetooth Audio ......45 ® Accessory Socket ........69 Bluetooth Audio Device ......51 Air Temperature Gauge ..... 22, 25 To Change a Track ........

  • Page 165

    Stopping..........146 Caring for Your Motorcycle....151 Environment ..........156 Changing the Audio Mode....... 50 Equipment Clock..........21, 28, 31 Accessory Socket ........69 Clutch System .......... 107 Fairing Pocket ...........67 Colour label ..........76 Handle Grip Heater ........42 Combined ABS........... 13 Helmet Holder ..........65 Coolant ..........

  • Page 166

    Fuels Containing Alcohol ....... 149 Ignition Key ..........145 Fuses ..........78, 141 Ignition Switch .......... 41 Image Labels..........6 i-Multi-Information Display ..20, 21, 49 Gasohol............ 149 Indicators ........... 36 Instruments..........20 Handle Grip Heater......42, 121 Handle Grip Heater Switch....38, 42 Labels ............

  • Page 167

    Overheating ..........116 Maintenance Fundamentals........... 75 Importance..........71 Parking ............14 Safety............71 Parts Location ..........18 Schedule ..........72 Passing Light Control Switch.....38 Maximum Weight Limit ......17 Petrol ..........63, 149 MODE Button ........40, 48 PGM-FI (Programmed Fuel Injection) Modifications..........16 Malfunction Indicator Lamp (MIL)..36, 117 MUTE Button ........

  • Page 168: Table Of Contents

    Left Fairing Pocket........91 Speedometer ..........20 Left Inner Panel ........87 Speed-sensitive Volume Compensation Left Middle Cowl ........93 (SVC) ............60 Left Shroud ..........92 Start Button ..........39 Left Side Cover......... 89 Starting the Engine ........61 Over Head Cover........

  • Page 169

    Tachometer..........20 USB Audio TCS (Traction Control System) ....15 To Change a Folder on the USB Flash TCS (Traction Control System) Drive ............58 Indicator........... 37, 119 To Change a Track on the USB Audio TCS (Traction Control System) off Device .............56 Indicator...........

  • Page 170

    Warning Indicators On ......117 Washing Your Motorcycle...... 151 Weight Limit ..........17 Wheels Front Removal........123 Rear Removal ......... 127...

  • www.manualslib.com

    2014 Honda CTX1300 - Not Your Father's Bagger

    Honda’s new model philosophy is all about crossovers between already existing segments, and from that we get the 2014 Honda CTX1300 & 2014 Honda CTX1300 Deluxe. Aesthetically similar to the Honda Gold Wing F6B that we saw earlier this year, the Honda CTX1300 features the a modified version of the Honda ST1300’s 1,261cc V4 engine and five-speed gearbox.

    Honda’s key focus with the CTX line is the combination of comfort and technology, which is where the motorcycle series gets its three-letter model name. Honda says the CTX1300 has a comfortable riding position and low center of gravity with its 29.1-inch seat, which all makes for an effortless cruising experience that has the American highway system in mind with its 5.1 gallon fuel tank.

    Building off the V4 engine at its core, the 2014 Honda CTX1300 Deluxe takes things one step further in the technology department, and includes a Bluetooth enabled audio package, self-cancelling turn signals, anti-lock braking system (ABS), and traction control. The Honda CTX1300 Deluxe visually distinguished its with a various blacked-out styling elements.

    While Honda touts the CTX1300’s “moderate” weight, the Honda CTX1300 is a big bike, with a big curb weight: 724 lbs (CTX1300) / 731 lbs (CTX1300 Deluxe). How the CTX1300 will stack against the F6B on the showroom floor remains to be seen, though considering the positive reception that bagger has received, more options for buyers doesn’t sound like a bad problem to have.

    No official word on price yet, though expect something in the $17,000 range for the base model Honda CTX1300, and upwards even higher for the Honda CTX1300 Deluxe. We suspect that will be the sticking point for Honda on this machine. It will come in metallic black, gray-blue metallic, and candy red paint.

    Technical Specifications for the 2014 Honda Honda CTX1300 & Honda CTX1300 Deluxe:

    ENGINE TYPE 1261cc liquid-cooled longitudinally mounted 90-degree V-4
    BORE x STROKE 78.0 x 66.0mm
    COMPRESSION RATIO 10.0:1
    VALVE TRAIN DOHC; four valves per cylinder
    INDUCTION PGM-FI with electronic control IACV, four 36mm throttle bodies, eight holes per injector
    IGNITION computer-controlled digital with 3-D mapping and electronic advance
    TRANSMISSION five-speed
    FINAL DRIVE shaft
    FRONT SUSPENSION inverted 45mm fork
    REAR SUSPENSION twin rear shocks with spring preload
    FRONT BRAKES dual 310mm discs
    REAR BRAKES single 315mm disc (Deluxe model fitted with CBS ABS)
    FRONT TIRE 130/70R-18
    REAR TIRE 200/50R-17
    WHEELBASE 64.5 in.
    RAKE 28 degrees 5’
    TRAIL 4.5 in.
    SEAT HEIGHT 29.1 in.
    FUEL CAPACITY 5.1 gal.
    COLORS Metallic Black; Gray Blue Metallic; Candy Red
    CURB WEIGHT* 724 lb. (CTX1300) / 731 lb. (CTX1300 Deluxe)*includes all standard equipment, required fluids and full tank of fuel—ready to ride.

    Source: Honda

    Tagged under: 2014, 2014 Honda CTX1300, 2014 Honda CTX1300 Deluxe, bagger, CTX1300, CTX1300 Deluxe, EICMA, Honda, Honda CTX1300 Deluxe, Honda F6B, Honda ST1300, photos, technical specifications

    www.asphaltandrubber.com


    Смотрите также